« Je suis un·e artiste, mais avec d'autres outils! » : Le Théâtre Aphasique et le croisement entre pratiques artistiques et cliniques auprès des personnes aphasiques

Auteurs-es

  • Alberto Osa Garcia Université de Montréal
  • Camille d'Anjou Université de Montréal
  • Natasha Létourneau Edwards Concordia University
  • Sandro François
  • Pénélope Goulet-Simard
  • Karine Marcotte
  • Richard Gaulin
  • Isabelle Côté
  • Ingrid Verduyckt

DOI :

https://doi.org/10.15353/cjds.v10i2.794

Résumé

Le théâtre est devenu l’un des principaux moyens artistiques de faire entendre au grand public la voix des personnes handicapées, y compris des personnes ayant des troubles du langage et de la communication. Cet article vise à décrire et à examiner les activités du Théâtre Aphasique, un organisme à but non lucratif situé dans plusieurs villes du Québec qui offre des ateliers d’art dramatique aux personnes atteintes d’aphasie, un trouble acquis du langage. Nous souhaitons comprendre le succès phénoménal de cette activité au sein de disciplines qui ont à priori des cadres théoriques différents, tels que les arts du handicap ainsi que les sciences de la réadaptation. Plus précisément, nous suggérons que la complexité et les moyens de cette activité sont bien la cause de son succès étant donné que 1) elle permet aux personnes ayant des capacités de communication différentes de participer, tout en 2) encourageant la présence de personnes handicapées sur la scène théâtrale et en 3) soutenant la compréhension et l’utilisation de différents styles de communication, tant d’un point de vue individuel que social. Nous pensons qu’un cadre qui repose sur une vision sociale, artistique et axée sur les soins du handicap peut rendre compte de la complexité de cette activité et nourrir de nouvelles recherches abordant la manière dont différents modèles du handicap sont intégrés dans l’expérience des personnes aphasiques.

Bibliographies de l'auteur-e

Alberto Osa Garcia, Université de Montréal

Alberto Osa García: is a PhD student in aphasiology and biomedical sciences at Université de Montréal. With a degree in Medicine and a master in neurocognitive science of language, he aims to understand the problems that people with aphasia may have at medical and social level, with an interest in the interaction between brain recovery potential and socio/linguistic factors. He has been a volunteer for three years with Le Théâtre Aphasique.

Camille d'Anjou, Université de Montréal

Camille d’Anjou: is a master’s student in speech and language pathology at Université de Montréal, involved in patient-partner approaches in the study and development of novel interdisciplinary interventions for persons with communication disorders.

Natasha Létourneau Edwards, Concordia University

Natasha Létourneau Edwards: is a student in psychology at Concordia University, looking forward to continuing her future career as theatre therapist. She has a background in theatre performance and literature, and she is a facilitator in the theatre workshops of Le Théâtre Aphasique.

Sandro François

Sandro François: is a stroke survivor, amateur actor and currently a member of several workshops of Le Théâtre Aphasique.

Pénélope Goulet-Simard

Pénélope Goulet-Simard: is a stroke survivor, amateur actress and currently a member of several workshops of Le Théâtre Aphasique.

Karine Marcotte

Karine Marcotte: is a speech language pathologist and researcher in aphasiology, as well as a professor in speech language pathology at Université de Montréal, founder of the lab RENATO, aiming at research about recovery in neurological conditions with communication impairments.

Richard Gaulin

Richard Gaulin: is a professional actor, stage director, and theatre instructor at the art center Les Muses (Quebec), joined le Théâtre Aphasique and has worked as facilitator, creator, and counselor for artistic projects since 2000.

Isabelle Côté

Isabelle Côté: former theatre instructor, was a regular assistant before taking over the administration of the Théâtre Aphasique (Montréal) in 1996, working at the same time as part of the administration council, workshop facilitator, and artistic director for Le Théâtre Aphasique.

Ingrid Verduyckt

Ingrid Verduyckt:  was a speech language pathologist for over 10 years and now works as a researcher leading interdisciplinary projects studying the contribution of artistic practices in the field of speech language pathology, based at Université de Montréal.

Publié-e

2021-10-08

Comment citer

Osa Garcia, A., d’Anjou, C., Létourneau Edwards, N., François, S., Goulet-Simard, P., Marcotte, K., … Verduyckt, I. (2021). « Je suis un·e artiste, mais avec d’autres outils! » : Le Théâtre Aphasique et le croisement entre pratiques artistiques et cliniques auprès des personnes aphasiques. Revue Canadienne d’études Sur Le Handicap, 10(2), 130–161. https://doi.org/10.15353/cjds.v10i2.794