Pleins feux sur Michael Nibley

Auteurs-es

  • Michael Nimbley
  • Catherine Bourgeois

DOI :

https://doi.org/10.15353/cjds.v10i2.808

Résumé

Ce qui suit est une ébauche du scénario de la présentation de l’artiste montréalais Michael Nimbley sur sa carrière professionnelle. Le scénario a été cocréé avec son alliée créatrice Catherine Bourgeois, fondatrice et directrice artistique de la troupe de théâtre montréalaise Joe Jack et John. Joe Jack et John est une compagnie de théâtre qui produit des spectacles originaux, bilingues et multidisciplinaires alliant vidéo, danse et création orale. Leur approche artistique est profondément humaniste et inclusive; leurs créations représentent un microcosme social en intégrant des acteurs professionnels ayant une déficience intellectuelle ou issus de divers horizons culturels. À l’époque de VIBE, Nimbley était artiste en résidence avec la troupe. En offrant des résidences artistiques, la compagnie Joe Jack et John remplit sa mission d’une nouvelle manière en invitant un artiste vivant avec un handicap à amorcer et diriger une création qui lui est propre. Ces résidences témoignent d’un positionnement politique singulier. En confiant le pouvoir à un artiste ayant une déficience intellectuelle, la troupe approfondit ses recherches sur les esthétiques et les voix marginalisées. Son objectif est de développer des modèles et des pratiques créatifs interdépendants, favorisant l’émergence de voix sous-représentées et exclues des courants artistiques dominants. Ce faisant, la compagnie perturbe les hiérarchies esthétiques et continue de démanteler les préjugés contre les artistes qui évoluent en dehors de l’establishment artistique.

Bibliographies de l'auteur-e

Michael Nimbley

Michael Nimbley, who has participated in four of Joe Jack & John’s productions, is the company’s first Artist-in-Residence and has been developing his project Les waitress sont tristes since 2018. Les waitress follows one nomadic man’s journey through a labyrinthine universe as he constantly confronts the status quo… Meanwhile, the waitresses are constantly asking themselves: “Why are we sad? Why are we mad?” Music and escapism are the life rafts that these characters cling onto as they repeat the same gestures over and over again. Like a modern-day Western, Les waitress takes us on a wild ride that features a mountain, a bar, and a railway track. There are stories of drunken cats; souvenirs; beer bottles, and line dancing… Production is scheduled for the fall of 2022.

Catherine Bourgeois

Catherine Bourgeois has been making theatre since 2002. She began in set, costume, and lighting design before devoting herself to creating and directing performances for Joe Jack & John (JJJ), which she co-founded in 2003 and for which she designs and directs all productions. She won Best Director at the Gala des Cochons d’Or for her show AVALe in 2014, and for Just fake it in 2012. Just fake it was also awarded a LOJIQ grant. From 2006 to 2013, in parallel with her life at JJJ, Catherine worked as production manager and assistant to choreographer Margie Gillis, familiarising herself with many different artists, cities, and stages. From 2005 to 2008, she was an Associate Director at Imago Theatre. Other credits include directing Théâtre La Chapelle’s award-winning 2008 production of Michael Mackenzie’s The Baroness and the Pig. Catherine studied directing at London’s Central School of Speech and Drama as well as set design at UQÀM and at the Option-Théâtre in Ste-Thérèse. In 2018 she won the Mid-Career Artist Prize from the Faculty of Arts Foundation at UQÀM. She also teaches in the acting programme at the National Theatre School of Canada.

Publié-e

2021-10-08

Comment citer

Nimbley, M., & Bourgeois, C. (2021). Pleins feux sur Michael Nibley. Revue Canadienne d’études Sur Le Handicap, 10(2), 325–332. https://doi.org/10.15353/cjds.v10i2.808